lördag 2 juli 2011

Rosdagar på Fredriksdal

Nästan två veckors jobb med att konstruera, såga, måla, köpa in, klä om, lägga till och slutligen dekorera ledde till att sent på fredagskvällen den 1 juli var allt klart inför Rosdagarna på Fredriksdal lördagen och söndagen den 2-3 juli och min installation.
"Roskrocket", en installation i storformat där rosor hade en självklar plats och position. Bågarna fanns bland alla de tusen prylar som ligger i lador och på vindar på Fredriksdal. Som den smäckra "kyrkan", dvs mittbågarna använde jag den gracila smidespaviljong som Maria Nyman-Nilsson ritat.

Kloten kan sägas vara kubistiska, dvs de förmedlar närmast bilden av ett klot med ett färgband runt, precis som på de ursprungliga krocketkloten. Eftersom många små barn fann att dessa klot fungerade utmärkt som stolar blev de dekorerade med rosor i på alla tänkbara sittytor. Till och med curlingföräldrar vill hindra sina telningar från att få rostaggar i baken. Kloten skruvades fast i stolpar som slogs ner i marken. Snickarmästaren Stefan Almström i snickeriet var till stor hjälp med råd och dåd.
Bågarna i smidesjärn dekorerades med totalt 400 snittrosor i de fyra färger jag arbetade med: rött, rosa, vitt och gult. På varje båge monterades ca 35 rosor som jag med storartad hjälp av Ann-Charlotte Fredland tryckte in i vattenfyllda pipetter. De tejpades sedan fast med silvertejp och lindades sedan med sidenband i svalt grönt.
Kyrkan fick svajande vimplar av strimlade IKEA-gardiner i rosa, dovt lila och lysande blått (som var det enda färgmässiga avsteget från rött/rosa/gult/vitt. Tappra Inger från Fredriksdals parksida balanserade högst upp på stegen för att sätta fast mittplattan med de svajande banden. Regn gjorde dem sedan mindre fladdrande.
Pinnarna är ca 2 meter höga och gjorda i samma teknik med tvärställda plywoodskivor och färgförstärkande plan i de fyra rosfärgerna. Bågarnas färger på rosorna saknade medvetet regelbundenhet för att tillföra variation.
På herrgårdens terrass placerade jag fyra stolar av "konferensmodell" från Sopstationen i Malmö. Dem klädde jag om i livfulla rostyger och med karmarna målade i de genomgående fyra rosfärgerna. IKEAs lilla bord Lack fick klädsel i pålimmat rostyg. Plats för herrgårdsfolk beredda att dästa av en åttarätterslunch makligt förflytta sig efter kaffet på terrassen ut på gräsmattan och till ett stillsamt krocketspel.

Framför herrgården ställde jag ut två svartmålade "järnurnor" i samma konstruktion som kloten och pinnarna, dvs vinkelställda skivor. I patinerade murarhinkar planterade jag rosorna Felicité Parmentier samt Ducesse de Malmaison och Belle Amour, alla från Raskarums Rosor på Österlen samt grå hängande växter, typ heliocrysum.  
Tänk att man kan få ha så roligt. Tack projektledaren Charlotte Carlin och alla på Fredriksdal som bidragit med uppmuntran, råd och dåd.


Söndagen den 3 juli guidar jag kl 13 och 15 i rosariet på temat "Mina favoriter". Då kommer jag såklart också att göra en liten koppling till de kapitel som handlar om rosor i min nya bok "Om lusten att trädgårdera".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar