tisdag 11 juni 2013

Ljuva juni betyder lust i trädgården


Att äntligen kunna ta en fika i vår Gullregnsgrotta är något vi suktat och längtat efter under vinterns transportmånader. Just nu under några veckor är denna tid inne. Tre stora och beskurna träd + två små på tillväxt bjuder på denna sanslösa upplevelse. Humlorna surrar och de gyllene klasarna svänger sakta i middagsbrisen. Stoppa tiden! (Skriver jag som har "Tick tack tiden består" som senaste alster.)

En Gullregnsgrotta i lite enklare form har jag låtit Helena, huvudpersonen, i trädgårdsromanen "Ödelagd" anlägga. Ett gullregnsträd kostar bara någon hundralapp beroende på storlek/ålder. Så för 300-500 kr skapar man en magnifik sittplats för vårlig berusning mitt på dan och utan alkohol.

Visserligen har aklejor en vilja att sprida sig på ett sätt som gränsar till ogräsmanér, men även de blå kan få bre ut sig under denna korta vårtid. Sen rycker man upp plantan - även om pålroten bjuder rejält motstånd. Om man blandar de rosa med de blå i rabatten, dvs låter dem hållas och blanda sig själva, blir det med ett slitet och banalt uttryck ganska förtjusande.

Och detta om något är innebörden av begreppet trädgårdera. I min bok "Om lusten att trädgårdera" har jag just ett resonerande kapitel om vackra ogräs och fula blommor. För vi har väl alla våra favoriter och deras motsats.

Och nu i juni har Adlibris fyndpris på både "Ödelagd" (79:-) och "Om lusten att trädgårdera (55:-). halva priset mot ordinarie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar